הקהילה היהודית בבוכרה

הקהילה היהודית בבוכרה

קהילת יהודי בוכרה, הקרויה על שם העיר בוכרה שבאוזבקיסטן, עברה גלגולים רבים, כתוצאה מהכיבושים ומהתמורות הגאו-פוליטיות שעברו על תושבי האזור. במחצית השנייה של המאה ה-19, חלק מיהודי האמירות בוכרה עברו משלטון האמיר המוסלמי לשלטון קולוניאלי רוסי, ובאופן טבעי הייתה לכך השפעה על השפה, על התרבות, על הזיקה לדת, על ההשכלה ועל המודרניזציה.

גאוגרפיה

בוכרה

קשה להגדיר במדויק את הגבולות הגאוגרפים התוחמים את המרחב עליו ישבה יהדות בוכרה המרכז-אסייתית. אך לפי מקורות רוסים מודרניים, הטריטוריה החדשה שנוצרה במקומן של אמירות בוכרה, אמירות קוקנה וח'אנות חיוה בתקופה הסובייטית, כוללת 5 מדינות, והן: אוזבקיסטן, טורקמניסטן, טג'יקיסטן וקירגיסטן המוכרות לנו היום, והחמישית שבהם, שיש המכלילים אותה בטריטוריה זו, היא קזחסטן. פניי השטח מאופיינים באקלים יבשתי קיצוני, ובשונה מאזורים היבשתיים, ישנה שרשרת הרים גדולה שבמזרח מרכז אסיה שלצידה מתנשאים כמה פסגות גבוהות.

היסטוריה

התיישבות היהודים במאה ה5 לספירה

קיימות עדויות ברורות ומוצקות המעידות על אזורים המיושבים ביהודים הראשונים, שחיו במרחב מרכז אסיה, המצביעים על ישוב יהודי תוסס ופורה שהתקיים בין המאה ה-5 למאה ה-7 לספירה.

כיבושי המוסלמים את האזור, שהחל בשנת 674, והופעת השלטון המוסלמי הביא להסדרת מעמדם של היהודים כבעלי דת לגיטימית, וכך הם זכו להכרת דתם ולהגנה ידי השלטון . עם הגעת המונגולים בתחילת המאה ה-13, רבות מערי מרכז אסיה חרבו, וכתוצאה מכך תושבים רבים מצאו את מותם.

לקראת סוף המאה החל תהליך אסלאמיזציה שפשט בקרב המונגולים, והביא לעלייה לשלטון את השושלת התימורית, ולאחריה את השושלת המנגית. בראשית שלטונה של השושלת המנגית, העיר בוכרה הפכה להיות המרכז הגדול ביותר להתיישבות יהודית במרכז אסיה, וכך הקהילה היהודית היוותה את המיעוט הלא מוסלמי הגדול ביותר בעיר, שאכלס כ-10% מכלל התושבים.

הקהילה היהודית בכללותה הייתה מורכבת מהיהודים הוותיקים באזור,אליהם התווספו מהגרים מפרס, מאפגניסטן ומעיראק, שהגיעו במאה ה- 19. החל מהתקופה הזו, מעמדם המשפטי של היהודים היה מעמד של בני חסות (ד'ימים), שהיו נחותים לעומת שכיניהם המוסלמים, אך יחד עם זאת מצבם הכללי היה טוב למרות מעמדם המשפטי הנמוך כבני חסות.

יהודי בוכרה תחת הכיבוש הרוסי

לאחר שנים רבות של שלטון שושלות מוסלמיות, האימפריה הצארית הרוסית כבשה בשנות ה ה-60 של המאה ה-19 שטחים נרחבים במרכז אסיה, ובעקבות הכיבוש השתפר מצבם ומעמדם של היהודים והחלה הגירת יהודים מאמירות בוכרה אל עבר השטחים הכבושים.

במהלך מלחמת האזרחים, שפרצה בתום המהפכה הבולשביקית, כבש הצבא האדום את בוכרה, והקים על אדמתה את הרפובליקה הסובייטית של בוכרה. מאז, זכו היהודים ליחס מיוחד, כחלק מהעדפה מתקנת לקבוצות מיעוט לאומיות, אך פעילות דתית ולאומית הייתה אסורה. כתוצאה מכך, יהודים אשכנזים התבוללו והפכו חילונים, בעוד שיהודים בוכרים שמרו על המסורת. הרפובליקה הסובייטית של בוכרה התקיימה עד נפילת ברית המועצות בשנת 1991.

בנפילתה, יהודי ברית המועצות, בכללם יהודי בוכרה, עלו בהמוניהם למדינת ישראל. חלקם היגרו לארצות הברית ולמדינות נוספות. כיום, אוכלוסייה מבוגרת מצויה באלפים בודדים, בעיקר בטשקנט ובאלמה-אתה.

דמוגרפיה

יצוין כי במהלך תקופה זו, ב-1914, מנו יהודי בוכרה 22,150 נפש, שרובם חיו במחוז סמרקנד, כחמישית מהם במחוז פרגנה, והשאר במחוזות אחרים, בהם אמירות בוכרה.

כ 0
איש לפני הכיבוש הצרפתי

ציונות

בעקבות התפתחות הכלכלה והידוק קשרי המסחר של יהודי בוכרה עם מרכז אירופה, חלחלו רעיונותיה של תנועת 'חיבת ציון' לקהילה הבוכרית. יחד עם הידיעות על עליה לארץ ישראל מקהילות אחרות בעולם, התעוררה בקרבם הכמיהה לעליה לארץ.

בעוד שהמגמה הרווחת בקהילות יהודיות אירופאיות שונות בעולם, הייתה התרחקות מארץ ישראל בתקופות רווחה, והתקרבות בעתות מצוקה, בעניין הציונות – קהילת יהודי בוכרה פעלה בדומה לקהילות ישראל אחרות בארצות ערב והאסלאם והמצב היה הפוך. בשל הזדהות עם מסרים ועם ערכים דתיים ולאומיים, ופריחה כלכלית במחצית השנייה של המאה ה-19, רבים גילו רצון להתיישב בירושלים ולחזק את הקשר עם ישראל בכלל ועם ירושלים בפרט.

כך החל משנת 1870 גבר זרם העולים מבוכרה. עד סוף שנות ה-80 של אותה מאה, הגיעו עשרות עולים, וכך הוקמה שכונת הבוכרים בירושלים, שמנתה כ-500 עולים יוצאי העדה. יהודים-בוכרים נוספים, שיכלו להרשות לעצמם, הודות לשיפור מעמדם, למצבם הכלכלי ולביטחון בדרכים, הגיעו לישראל לביקור, וחלקם אף קנו בה אדמות. בנוסף, יהודי בוכרה הירושלמים הוציאו ספרים שהועברו לבני הקהילה שנשארו במרכז אסיה, וכך חיזקו את הקשר למסורת היהודית ולארץ ישראל, ועוררו את השאיפה לעלות ולהתיישב בארץ ישראל.

החל מסוף המאה ה-19, ועד פרוץ מלחמת העולם הראשונה, עלו לישראל כ-1,500 יהודים בוכרים, ובשנות ה-20 של המאה ה-20, עלו כ-4,000 נפש. בשנות ה-30 של אותה מאה, הופסקה העלייה, והתחדשה רק בשנות ה-70. עד שנת 1989 עלו לישראל כ- 24,700יהודים המהווים כ 50% מכלל הקהילה. המחצית האחרת היגרה לארה"ב ולמדינות אחרות. שיא העלייה היה בתחילת שנות ה-90 של המאה ה 20, ועד סוף 2014 הגיעו למדינת ישראל כ-125,000 נפש.

עורכת מטקסט המקור, רונית ארבל 
עורכת הטקסט המשוכתב, ד"ר מרים גז-אביגל

ביבליוגרפיה : קהילות ישראל במזרח במאות התשע-עשרה והעשרים – מרכז אסיה: בוכרה ואפגניסטן / עורך: זאב לוין