הקהילה היהודית בתימן

הקהילה היהודית בתימן

קהילת יהודי תימן נבדלת מהקהילות היהודיות שבארצות ערב האחרות, בכך שלא הושפעה מתהליכי מודרניזציה מואצים. מדובר בקהילה ששימרה דפוסים מסורתיים, לכן לא מפתיעה השפעתה הרבה והייחודית של יוצאי קהילה זו על התרבות הישראלית.

גאוגרפיה

תימן

תימן שוכנת בחצי האי ערב, וגובלת בערב הסעודית מצפון, ובעומאן מצפון מזרח. בדרומה מפרץ עדן ובמערבה הים האדום אקלימה מדברי, עם השפעה של מונסון תקופתי.

היסטוריה

הגעתם של היהודים לתימן

הרבה לפני עליית האסלאם בחצי האי ערב, שכנו יהודים בתימן. ככל הנראה, יהודים הגיעו לתימן בכמה גלי הגירה, במאות הראשונות לספירה.

האסלאם שהחל את דרכו בחצי האי, הושפע וספג מוטיבים רבים הנהוגים ביהדות. לאחר תקופה ארוכה בה היהודים השפיעו על בית המלוכה החִמְיַרי, אפילו עד כדי התייהדותו במאה ה-6 לספירה.

מאוחר יותר, בשנת 630, תימן קיבלה על עצמה את האסלאם וכך היהודים קיבלו מעמד של בני חסות (ד'ימים). יהודי תימן שמרו במידת-מה על קשר עם מרכזים יהודיים אחרים, בכללם גם עם ארץ ישראל, וספגו מהם השפעות דתיות הקשורות בחיי הרוח.

הכיבוש העות'מאני,

ב-1872, קישר בין השטחים הכבושים של האימפריה, וכך הופר הבידוד היחסי בו חיו יהודי תימן.

אחת ההשפעות החשובות הייתה שירותי דואר סדירים בתוך האימפריה, שאפשרו להם ליהנות ממשלוח של ספרות ועיתונות בעברית, ולהתוודע לרעיונות הציונות וההשכלה היהודית. וכך החל גל עליה גדול מתימן לארץ ישראל - גל שלא הושפע מהחילון שהביא עמו הכיבוש העות'מאני.

אחרי שנות כיבוש, בהן יהודי תימן לא הצליחו להשוות מעמדם של יהודים אחרים ברחבי האימפריה העות'מאנית, ונאלצו לשאת בהגבלות ובנטל המסים שהיה נהוג בתימן קודם לכן, ב-1918 עלה לשלטון האימאם יחיא, שריכז את מאמציו להשלטת סדר בתימן.

לאחר הירצחו ב-1948, עלה לשלטון בנו, האימאם אחמד. בתקופת שלטונם של השניים, היהודים זכו ליתר הגנה ולתחושת ביטחון.

אך ב-1962, ההנהגה התימנית "יישרה קו" עם מדינות הליגה הערבית ביחסה לישראל, ובכך נאסרה הגירת יהודים מתימן. היהודים המשיכו לחיות כמיעוט בקרב המוסלמים, ולא נטמעו בחברה הסובבת ועל ידי כך, נשתמרה התרבות הייחודית של קהילה זו.

דמוגרפיה

כפי שידוע, הקהילה היהודית הייתה פזורה בין הכפרים בתימן. אך היעדר תיעוד רשמי או מידע נוסף מותיר בערפל את אומדן גודלה של הקהילה ואת ריכוזיה הגדולים. עם זאת, מהצלבת מספר מקורות מידע מתחילת שנות הארבעים של המאה ה-20, עולה כי יהודי תימן מנו כ-62 אלף נפש, כאשר הריכוזים הגדולים היו במחוזות שרעב, צנעא, ירים וד'מאר.

כ 0
יהודים במאה ה20

ציונות

כמיהתם של יהודי תימן לארץ ישראל איננה מוטלת בספק כלל, די אם נעיין בשירתו של גדול משוררי תימן רבי שלום שבזי ע"ה בן המאה ה-17 שבהם עולה השתוקקותו לארץ ישראל, בכדי להבין עד כמה נפשם של יהודי תימן הייתה קשורה לארץ ישראל. 

אך רק ב-1881- 1882, החלו יהודי תימן לעלות לארץ (בעיקר מצנעא וסביבתה), ולהתיישב בעיקר בירושלים. זו נחשבת לעליה המשמעותית הראשונה, שהוכתרה בשם 'אעלה בתמר'. אותם עולים שמרו על קשר עם קרוביהם בתימן, ועודדו אותם לעלות לארץ ישראל. בעידודו של השליח שמואל יבניאלי, עלו עד 1914 כ-8% מהקהילה, בעיקר מצפון תימן, והתיישבו בעיקר ברחובות, נס ציונה, ראשל"צ. המניע העיקרי לעליות אלה היה אהבת ציון, ולא בגלל חוסר ברירה בארץ המוצא.

עד סוף מלחמת העולם הראשונה, חיו בארץ ישראל כ-4,500 יהודים יוצאי תימן, שהיוו כ-6% מכלל יהודי הארץ. אך בין שתי מלחמות העולם, חלה האטה בקצב העלייה, בשל קשיים שהוערמו (רובם כלכליים). אך למרות הקשיים, עד פרוץ מלחמת העולם השנייה עלו כ-10,000 יהודים. באותה עת, מספרם של יהודי תימן שכבר חיו בארץ ישראל היה 28,000 נפש. בתחילת המלחמה, עלו עשרות בודדות, אך בין 1943- 1945 עלו למעלה מ-5,000 איש. לעליה זו קדמו תנאים קשים בתימן, דוגמת בצורת קשה ושרשרת רעידות אדמה, וסברה רווחת היא שתנאים אלה זירזו את העלייה לארץ ישראל.

העלייה מתימן נמשכה ברצף (אם כי היו תקופות של שפל) עד סוף שנות ה-40. אחד ממבצעי העלייה המפורסמים, שהחל בסוף 1948 כונה 'על כנפי נשרים'. גם עליה זו הואצה בגלל נסיבות קשות של אלימות וביזה, שהגיעו לשיאן ב'עלילת הדם בצנעא'. המבצע הושלם בספטמבר 1950, שבמהלכו עלו למעלה מ-48,000 אלף נפש. העלייה המשיכה בקילוח דק, אך ב-1962 הקשר של בני הקהילה עם הקרובים בישראל נותק, והעליה פסקה.

בסוף 1992, כחלק מהפשרה ביחס של מדינות ערב כלפי ישראל, תימן התירה ליהודייה להגר, וכמה מאות עלו לישראל.

עורכת מטקסט המקור, רונית ארבל 
עורכת הטקסט המשוכתב, ד"ר מרים גז-אביגל

ביבליוגרפיה: קהילות ישראל במזרח במאות התשע-עשרה והעשרים – תימן / עורך: חיים סעדון