הקהילה היהודית באיראן וכורדיסטן

קהילת יהודי איראן

ראשיתה של קהילת יהודי איראן נעוצה בגלות בית ראשון

ונחשבת למיעוט הדתי הוותיק ביותר באיראן. אבני דרך חשובות בהיסטוריה היהודית העתיקה נקשרות באזור, דוגמת הכרזת המלך כורש, וסיפור מגילת אסתר. בתקופת מלוכת השושלת הפהלווית, היהודים באיראן נטמעו בחברה הכללית, שגשגו ופרחו מבחינה תרבותית. אך בין שתי התקופות, וכן לאחר שנת 1976, עברו יהודי איראן סבל רב, שהשפיע רבות על חיי הקהילה.

גאוגרפיה

שטח עצום

שטחה העצום מתפרש על פני 1.6 מיליון קמ"ר. מצפונה טורקמניסטן, הים הכספי, אזרבייג'ן וארמניה, מדרומה המפרץ הפרסי, במזרחה אפגניסטן ופקיסטן ובמערבה תורכיה ועיראק. היא משלבת כמה אזורי אקלים, החל מאזורים קרים ומושלגים בצפון ועד אזורים מדבריים בדרום.

שטח מגוון ומאתגר

פני השטח האיראני מגוון ומאתגר מבחינה טופוגרפית, והוא מתאפיין במגוון של צורות חיים – שבטיות, עירוניות וכפריות. רוב אוכלוסיית המדינה מרוכזת בצפונה ובמערבה. בדרום מזרח המדינה נמצא מדבר המלח, מדבר לוט, שהטמפרטורה בו מגיעה עד 50 מעלות צלזיוס.

היסטוריה

איכות חייהם של יהודי איראן

מאז תקופת גלות בית ראשון, ועד לסיום תקופת הכיבוש הערבי במאה השביעית לספירה, חייהם של יהודי איראן היו רגועים ונוחים, באופן יחסי. האסלאם הכיר בזכות הקיום של היהודים והיהדות, ויהודי איראן תרמו רבות להכנסות השלטון, כך שעד המאה ה-13, הספרות היהודית-דתית פרחה. עם הכיבוש המונגולי, נהרגו רבים מהמקומיים, ביניהם יהודים, אך גם בתקופה זו זכו היהודים לסובלנות דתית, יחסית.

במאה ה-16, בהובלת השושלת הצפ'וית, עלה לשלטון האסלאם השיעי באיראן, שהחל להגביל את התושבים הלא-מוסלמים. לא פעם, יהודים חוו מעשי עוינות, רדיפות ומגבלות קשות מנשוא, בעיקר בשנים 1729- 1730, בשלהי תקופת הפלישה האפגנית. המורל, הלכידות והמצב הכלכלי של היהודים היו בכי רע.

רדיפות

בסוף המאה ה-18, במלכות השושלת הקאג'ארית, יהודי איראן חוו רדיפות בכל המקומות שבהם ישבו. ב-1839, בעקבות תקיפות במשהד, 2,000 יהודים נאלצו להתאסלם, והיו אנוסים למשך 100 שנה.

בשנת 1897, כותרה השכונה היהודית בטהרן ותושביה אולצו לענוד טלאי אדום על החזה. בתחילת המאה ה-20, איראן עברה תהליך שינוי שלטוני – נחקקה חוקה שהסדירה זכויות למיעוטים במדינה, ונוסד בית נבחרים, אליו הוזמנו נציגי המיעוטים לייצג האינטרסים שלהם. למרות זאת, היחס מצד העם האיראני לא השתנה.

ב-1925 חל מפנה חשוב בהיסטוריה האיראנית, כשרצא בן עבאסקולי, עלה לכס המלוכה בסיוע הבריטים, וחתר במלוא העוצמה לאחד את איראן לכדי אומה אחת, חילונית ומודרנית, נטולת השפעות פוליטיות חיצוניות, ובכללן הציונות. היהודים קיבלו בברכה את המגמה החדשה, כיוון שראו את היסודות הטרום-אסלאמיים כחלק בלתי נפרד ממורשת היהדות האיראנית. האפליה פסקה, ומצבם הכלכלי הוטב, אם כי הרוב המוסלמי עדיין היה עוין.

היהודים עשו הכל כדי להיטמע בחברה האיראנית ולאמץ אליהם את תרבותה. אך מסיבות פוליטיות, הקשורות ליחסיו עם בריטניה ובריה"מ, המלך ביקש להדק את קשריו עם גרמניה הנאצית. כך, החלה זליגה של התעמולה הנאצית, ששטפה את איראן והתסיסה את תושביהותה כנגד היהודים, תהליך שיצרמה ששוב יצר מתח בין היהודיםנם לבין ה למוסלמים.

התנועה הציונות מתעוררת

כניסת בעלות הברית לאיראן והדחתו של רצא סיימה את הדיקטטורה, והתנועה הציונות התעוררה מהתרדמת הארוכה. קום מדינת ישראל ב-1948 עורר גאווה ביהודי איראן.

אך בו זמנית, עוררה את זעם הקנאים האיראנים, שחלקם אף נלחמו נגד מדינת ישראל במלחמת העצמאות. אך הסכם שביתת הנשק הביא לשינוי בשלטון האיראני לטובת ישראל, והכרתו בה הביאה לשינוי לטובה גם כלפי יהודי איראן.

דמוגרפיה

מתוך הדיווחים הקיימים, קשה להסיק היום נתונים מדויקים על אודות גודלה של הקהילה היהודית באיראן, אך מסתמן שבמחצית השנייה של המאה ה-19, חיו באיראן כ-40,000 יהודים. כמה עשרות שנים מאוחר יותר, לאחר מלחמת העולם השניה, הודות לתהליכי מודרניזציה והגירה מעיראק השכנה, הגיע מספרם ל-80,000.

ב-1948 חיו באיראן כ-100,000 יהודים. בין 1951- 1954 עזבו אותה רבים – חלקם לישראל וחלקם לארה"ב ולאירופה. אך נראה שעד שנות ה-70 של המאה ה-20 השינוי במספרם לא היה משמעותי. הירידה הדרסטית במספרם הגיעה דווקא בשנות ה-80 של אותה מאה, בעקבות עליית ח'ומייני.
כיום חיים באיראן אלפים בודדים.

כ 0
יהודים במאה ה-19
כ 0
יהודים בשנת 1948

ציונות

בשנת 1915, החלה להתמסד תנועה ציונית באיראן. שנתיים לאחר מכן, עם הצהרת בלפור, החלה ההתעוררות הציונית. ב-1919, הוועד המרכזי של ההסתדרות הציונית באיראן פעל כגוף מקשר בין יהודי איראן לבין ההסתדרות הציונית העולמית, בכל המובנים: כלכלי, חינוכי, בטחוני ועוד'. עד 1922 קמו 27 סניפי תנועות ציוניות ועד. יהודים רבים התארגנו לעליה, מכרו את רכושם, והצליחו לעלות למדינת לישראל, כשברקע מאורעות תר"פ-תרפ"א. אך בדצמבר 1922 פורסם באיראן צו האוסר את יציאת היהודים מאיראן, צו זה נותר וזה נשאר בתוקף עד מלחמת העולם הראשונה . עד 193, וכך נחלשה הפעילות הציונית הלכה ונחלשה, על רקע ההגבלות. , אך לא פחות מכך – לנוכח קשיים הנוגעים לפוליטיקה פנימית בקהילה היהודית.

אך המהלכים הצבאיים באזור, הנוגעים למלחמת העולם הראשונה הגירת פליטים מאירופה (חלקם יהודים שהיו נציגי היישוב היהודי בארץ ישראל) ושינוי היחס לציונות מצד השלטון האיראני – הביאו לתנופה בפעילות הציונית. איראן הפכה לתחנת עלייה ומעבר לישראל עבור פליטים שהגיעו אליה מסיביר, לאחר שברחו ממזרח מפולין ומהארצות הבלטיות, ושתי האוכלוסיות החלו להתערבב ולהחליף ביניהן רעיונות, ידע והשכלה.

הראשונים שעלו היו ילדי הפליטים, חלקם יתומים. 1,235 יהודים עלו במהלך המבצע הראשון, בשנת 1943. זו הייתה הסנונית הראשונה, שהציתה תקווה בלבבות יהודי איראן שביקשו לעלות לארץ ישראל.

עורכת מטקסט המקור, רונית ארבל 
עורכת הטקסט המשוכתב, ד"ר מרים גז-אביגל
ביבליוגרפיה : קהילות ישראל במזרח במאות התשע-עשרה והעשרים : איראן / עורך: חיים סעדון